Säljtips med fokus på att "coacha kunden"

7 säljtips om att sälja via Teams och Zoom

  1. Fråga inte ens om ett personligt kundmöte - bara efter ett digitalt kundbesök
  2. Fråga om ett möte på max ca20-30 minuter
  3.  Inled varje kundmöte med att intervjua kunderna  om deras arbetsbakgrund
  4. Intervjua  också om de har erfarenheter av era tjänster och produkter eller liknande
  5. Be sidan kunden presentera sitt företag
  6. Presentera ditt företag och era produkter och tjänster på max 1-2 minuter.
  7. Därefter frågar du om kundens förväntningar på mötet, vad de vill veta och inte veta
  8. Presentera era produkter och tjänster som en dialog med kunden

5 säljtips - Sluta ”kränga” och börja sälja

  1. Låt kunden stå i centrum genom hela mötet
  2. Försök att få kunden att prata mer än vad du gör
  3. Låt alltid kunden börja prata i början av mötet och i slutet 
  4. Bli duktig på att ställa frågor istället för att bara prata
  5. Undvik att ställa privata frågor för att skapa en affärsrelation
Image

5 säljtips - Presentera bättre

  1. Börja med att presentera dig och ditt företag på en minut för att skapa förtroende och intresse
  2. Intervjua kunden om kundens kunskapsnivå innan din stora presentation
  3. Fråga kunden vad de vill få ut av mötet, vad de vill höra dig presentera
  4. Anpassa din presentation efter kundens kunskapsnivå och förväntningar
  5. Presentera ditt företags produkter och tjänster genom att ställa coachande behovsfrågor

Presentationsteknik - Möten via Teams/Zoom  Mac/Iphone       PC/Android

8 fördelar med kundmöten via Teams/Zoom Mac/Iphone       PC/Android

Inköpare som prutar    Mac/Iphone   PC/Android

Låt kunden gå på avslut själv   Mac/Iphone   PC/Android

Säljargument som "sticker ut" Mac/Iphone   PC/Android

Omtyckt i privat- och affärslivet   Mac/Iphone   PC/Android

Säljande offerter som säljer Mac/Iphone   PC/Android

4 säljtips - Invändningar

  1. Berätta inte vad kunden får för pengarna på en gång
  2. Gå inte i försvarsställning
  3. Bekräfta att du har förstått kunden
  4. Ta reda på om kunden verkligen tycker att det är dyrt

5 säljtips - Coacha kunden till avslut

  1. Se till att du har minst 20% tid kvar för avslutningsfrågor
  2. Fråga kunden vad de tycker om er lösning/tjänst
  3. Fråga också vad de tycker är mest intressant förutom priset
  4. Fråga också varför de skulle välja er som leverantör

7 säljtips - Säljmisstag

  1. Säljare pratar ofta för mycket
  2. En säljare försökt ofta hitta något privat att prata om
  3. Säljaren tar inte reda på kundens kunskapsnivå
  4. En säljare bestämmer ofta vad mötet ska handla om
  5. Börjar öfat med "kallprat" och gör sedan sin presentation
  6. Fokuserar för lite på avslutningsfrågor
  7. Vill du få fler tips kontakta Säljcoachen
Kontakta oss! för mera SÄLJTIPS